Kõik, mida pead teadma käigukasti õlivahetusest

„Eluaegse õliga“ automaatkäigukaste lubavad paljud autotootjad. Mis on aga reaalsus? Kas käigukasti õli vajab vahetamist regulaarselt või siis, kui käigukast streikima hakkab ning masin teele jääb? Antud temaatika on saanud avalikkuses küllalt vähe kajastust, mistõttu palusime oma koostööpartneril Hõbenool panna kirja kõik, mida auto tavakasutaja käigukasti õlist teadma peab. Loe lähemalt postitusest!

Käigukastide ajaloost

Käigukastid on meie igapäevaste sõiduvahendite lahutamatuks osaks olnud juba eelmise sajandi algusaegadest. Kui esialgu oli kasutusel kolm käiku, siis tänapäevastel mudelitel näeme lausa kuue ja enama käigulisi käigukaste. Kuigi käike on tulnud juurde, on käigukasti mõõtmed läinud väiksemaks. Samal ajal on aga mootorid muutunud oluliselt võimsamaks. Rääkimata muutunud liiklusolukorrast, mis on toonud linnapiirkondades kaasa keskmise kiiruse järjepideva vähenemise: pidevalt on seisakuid ning seejärel jälle kiirendusi ja pidurdusi. Lisaks on veel hüppeliselt kasvanud ühe auto poolt läbitud keskmine kilomeetrite arv.

Kõik see on endaga kaasa toonud käigukastide koormuse suurenemise kümnetes kordades võrreldes algusaegadega. Vanasti võis tõesti 130 kg kaaluvale 3-käigulisele käigukastile, mis oli ühendatud 100 hj mootorile, piisata „eluaegsest õlist“ – ka auto eluiga oli siis sama pikk kui käigukasti oma. Tänaseks on aga asjad sootuks teised: 60 kg kaaluv käigukast on paigaldatud 250 hj mootorile, millega läbitakse kordades suuremaid vahemaid. Tõenäoliselt „eluaegsest õlist“ ikka ei piisa.

Kui tihti on vaja õli vahetada?

Manuaalkäigukast sisaldab endas mehaanilist liikumist, mis tähendab, et õlil on sujuva liikumise tagamisel väga oluline töö: vähendada hõõrdumist ja seeläbi ka kulumist.  Kuna hõõrdumine toob endaga kaasa jääke, siis kasutuse käigus õli kulub ning määrivad omadused vähenevad. See tähendab, et keskmiselt on soovitatav manuaalkäigukasti õli vahetada kõige hiljemalt iga 60 000 km läbimise järel.

Automaatkägukasti „eluaegne õli“ kestab enamasti vaid kuni auto esimese omaniku kasutusaja möödumiseni (ca 3-5 aastat ja 150 000 km). Seetõttu ei arvesta ka autotootjad õlivahetust prognoositud hoolduskulude sisse – tõenäoliselt jääb antud kulu kanda järgmisele omanikule, kes auto kasutatuna ära ostab. Sõltuvalt käigukasti tüübist võivad nõrgematel CVT ja DSG käigukastide hädad alata juba enne 60 000 km läbimist. Tugevamad planetaarkäigukastid võivad enamasti probleemivabalt sõita 150 000-250 000 km. Kuid igat reeglit kinnitab erand, mistõttu on mudeleid, mille puhul tüüpvead avalduvad juba enne 100 000 km läbimist (Volvo, Opel, Saab 5- ja 6-käigulised; VW Touareg 6-käiguline jne). NB! Automatic Transmission Rebuild Associationi kohaselt on 90% käigukasti riketest põhjustatud ülekuumenemisest, mis omakorda on põhjustatud kulunud õlist. Loe lisa automaatkäigukasti õlivahetusega seotud müütidest siit.

Seega, parem karta kui kahetseda – kui kulunud õli käigukasti lõplikult ära lõhub, tuleb investeerida uue käigukasti soetamisesse, mille kulu võib küündida 5 000 euroni. Vaata lähemalt Hõbenool automaatkäigukasti remondi ja hoolduse võimalusi siit.

Jaga
close-link