Turvalised ostud internetis – 11 asja, mida silmas pidada

Hoolimata sellest, kuivõrd mugav on kodust lahkumata internetiavarustes ringi käia ja e-poodides surfata, kaasnevad sellega vältimatult teatud riskid. Teatud olukordades tekib isegi tunne nagu ostaks põrsast kotis. Kuid ole mureta! Õnneks on olemas meetodid, mille abil saad iga ostu enda jaoks võimalikult turvaliseks teha.

Hõlbustamaks Sinu e-teekonda internetis oste tehes, panime kirja 11 asja, millel sisseoste tehes kindlameelselt silm peal hoida.

1. Müüja taust

Tee ostu sooritades kindlaks, kellega lepingu sõlmid, sest näiteks eraisikuga lepingut sõlmides ei kohaldu üldjuhul tarbijaõigused! Seega tee kindlaks, et makse saaja on ikkagi ettevõte või ettevõtja, kellelt soovitud asja ostad. Eestist ostes vaata ettevõte üle äriregistrist.

Taust

2. Uuri usaldusmärgiseid

Euroopa Liidus on kasutusel üle 50 erineva usaldusmärgise, mida annavad välja erinevad organisatsioonid erinevatel tingimustel – see võib tekitada segadust. Selguse nimel pea meeles, et Eestis on olemas märgis „turvaline ostukoht“ ja muidugi on alati võimalus läbi käia tarbijakaitseameti must nimekiri, et vaadata, kas tegu on probleemse e-poega või mitte.

Usaldus

3. Turvalisim viis maksta?

Selgelt võib tundmatult müüjalt ostes tekkida pähe mure, et ehk ei jõua kaup üldsegi kohale. Selleks kasuta makstes alati usaldusväärset maksevõimalust nagu Liisi kaart, et saaksid vajadusel nõuda tehingu tühistamist.

Turvalisus

4. Kaitse end küber-rünnaku ja pettuse eest

Iga internetiostuga käib kaasas riskifaktor, et Sinu andmed satuvad halbade kavatsustega inimeste kätte. Üheks lahenduseks oleks luua pangas kaardile teine konto – mida saab Eesti pankades teha tasuta – ja internetist ostes kanda kaardile täpselt kasutatav summa. Ka Liisi kaart sobib suurepäraselt internetiostude tegemiseks, kuna Liisi kaardi kasutamiseks ei pea Sa seda üldsegi siduma oma pangakontoga.

kaitse

5. Usaldusväärsus

Väikeste e-poodide puhul kontrolli alati klientide eelnevaid kogemusi, näiteks uurides ettevõtte Facebooki ja vaadates ringi hinnavaatlus.ee foorumites. Lisaks võid asuda enne tehingut müüjaga otsesuhtlusesse, et vaadata, kui professionaalselt ja viisakalt Sulle vastatakse.

Usaldusväärsus

6. Ära maksa kõike korraga

Eriti, kui tegeled suuremat sorti ostuga, ei ole riskide mõttes otstarbekas kogu summat ette maksta. Eelista müüjaid, kes pakuvad osalise ettemaksu võimalust või hoopiski tasumist kauba kättesaamisel.

Raha

7. Mida teha probleemi esinedes?

Kui oled tasunud Liisi kaardiga, kuid Sinu tellitud kaup ei jõudnud kohale või Sa tühistasid tellimuse ja Sulle ei tagastata raha, siis tea, et Sul on õigus tehing vaidlustada. Pöördu julgelt oma klienditeeninduse poole!

Probleem

8. Millal mõelda pikemalt?

Kui nõutakse tasumist Western Unioni, Moneygrami või Webmoney kaudu, ole teadlik, et tegu on eraisikult eraisikule tehinguga, ja seda tehingut Sa tühistada ei saa ja tarbijakaitseseadus sel puhul ei kehti! Kontrolli kõik kahekordselt üle.

Aeg

9. Tingimused

Ei leia netipoest täpseid tingimusi? Kui tegeled Euroopa Liidu ettevõtjatega, siis kehtivad Sinu kui tarbija õigused üht- või teistpidi.  Kui miski viltu veab või Sinu õiguseid rikutakse, siis on Sul alati olemas erinevate riikide tarbijakaitseorganisatsioonid.

Tingimused

10. Hind kõigub?

Kui märkad, et e-poe korduvkülastustel kauba hind tõuseb või on põhjendamatult asukohast sõltuvalt kallim, võib tegu olla ebaausate võtetega. Proovi hinda vaadata veebibrauseri anonüümses režiimis ja tee kindlaks, et tegu pole pettusega!

Hind kõigub

11. Kellele ikkagi maksad?

Üks levinumatest petuskeemidest on lihtsasti tuvastatav – kui ostu sooritamisel ilmub ekraanile mitte ettevõtte, vaid hoopis teise vahendaja-transpordifirma-eraisiku nimi, siis lahku saidilt kohe. See on populaarne võte, mille kaudu kannaksid raha üle osapoolele, kel puuduvad Sinu ees lepingulised kohustused.

 

Edukat ja ohutut poodlemist!

Maksud
Jaga